Blogikirjoitukset

Tutustu tällä sivulla blogikirjoituksiimme

Kun kaikki ovat tiukoilla

Miten huolehtia kassasta korona-aikaan?


Toinen koronavuosi käynnistyi. Pandemia on mullistanut nopeasti kaiken – arjen rutiinit, tapamme tehdä työtä. Yritysmaailmaan se on tuonut entistä suuremman epävarmuuden tulevasta.

Koronavuosi näkyy yritysten taloustilanteessa. Monessa yrityksessä taistellaan päivä kerrallaan, miten kassa riittää tänään ja huomenna, saati sitten pidemmällä tähtäimellä. Rahavirrat ovat voineet tyrehtyä murto-osaan entisestä. Kaikki ovat tiukoilla: on entistä epävarmempaa, miten asiakkaat pystyvät maksamaan laskunsa.

Pysy tilanteen tasalla

Tärkeintä on olla kärryillä tilanteesta. Avoimien saatavien tilannetta pitää seurata ja olla aktiivinen. Ei kannata jäädä odottelemaan.

Perusasiat on syytä pitää mielessä: ennen tuotteiden tai palveluiden myyntiä on hyvä varmistaa, että asiakkaan tausta ja luottotiedot ovat kunnossa. Laskutus ja tarvittaessa maksamattomista laskuista muistuttaminen kannattaa tehdä ripeästi. Jos suoritusta ei eräpäivään mennessä kuulu, kannattaa miettiä, onko asiakkaalle viestiminen omaa ydintekemistä, vai olisiko ulkoistamisesta hyötyä.

Itse laskuttaminen ja maksamattomista laskuista muistuttaminen saattaa olla yllättävän aikaavievä prosessi, joka on pois ydinliiketoiminnan hoitamisesta. Ammattitaitoinen kumppani osaa kohdata asiakkaan hänelle sopivalla tavalla. Esimerkiksi yhteydenotto tehdään asiakkaalle parhaiten soveltuvan kanavan kautta. Samalla voidaan tarjota tilanteeseen parhaiten sopivat ratkaisut kunkin asiakkaan taustatilanteen mukaan.

Raportoinnin avulla kiinni tulevaisuuden hallintaan

Useimmilla yrityksillä on kuva vain tämän hetken tilanteestaan. Valitettavasti se on tällä hetkellä monelle firmalle melko karu. Vaikeuskerrointa tulee roimasti lisää, kun kokonaistilannetta pitäisi arvioida lähitulevaisuuteen.

Ennusteiden ja raportoinnin avulla voidaan kohtuullisen luotettavasti arvioida yrityksen lähitulevaisuuden kassavirtaa. Kattavan ja paikkansa pitävän raportoinnin avulla pystytään myöskin paikantamaan ennusteiden ongelmakohtia. Samalla voidaan välttää virheellisten ennusteiden luomia katastrofeja. Hyvät ennusteet eivät ole vain isojen yritysten oikeus, vaan jotain, joka kuuluu myös pienemmille toimijoille. Tavoitteenamme on olla yhteistyökumppani, joka pystyy tuottamaan tehostuneen kassavirran lisäksi myös lisäarvopalveluita juuri dataan ja raportointiin, esimerkiksi luotettavia ennustemalleja luomalla.

Laskupinon voi myös myydä

Aivan samoilla metodeille tehdään toimenpiteitä silloin, kun yritys haluaa myydä saatavansa – siis laskunipun, johon odottaa suorituksia asiakkailta. Samoilla ennusteilla voidaan ennakoida todennäköisyyksiä sille, miten varmasti asiakas maksaa jo erääntyneen laskunsa. Olisiko saatavien myynti oikea ratkaisu saada kassaan rahaa? Mikä ajankohta olisi sopiva saatavien myyntiin?

Jos yritys päätyy myymään laskusaataviaan eteenpäin, niihin sidotun pääoman saa nopeasti omaan tarpeeseen, omaan kassaan. Samalla on hyvä huomioida, että laskun lisäksi myös asiakassuhde kyseisen kaupan osalta siirtyy laskusaatavien ostajalle. Se voi olla myös positiivinen käänne.

Yrityksen kannattaa miettiä saataviensa myymistä myös asiakassuhteen kautta. Tahon, jolle saatavat myydään, tulee olla sellainen, joka ymmärtää asiakassuhteen merkityksen. Vaikka lasku ja sen jatkotoimenpiteet vaihtavat omistajaa, asiakasta pitää kohdella hyvin, jotta asiakassuhde voidaan luoda tulevaisuudessa uudelleen. Huonosti hoidettu saatavatilanne voi johtaa pysyvästi menetettyyn asiakkuuteen. Koronatilanne päättyy joskus, eikä kukaan halua pilata välejä lopullisesti asiakkaaseen laskuihin liittyvien taisteluiden takia.

Vaikeina hetkinä voi olla järkevää ulkoistaa laskuihin ja saataviin liittyvät huolet ammattitaitoiselle kumppanille. Sellaiselle, joka osaa hoitaa asiat yrityksen asiakkaan kannalta parhaalla mahdollisella tavalla alusta loppuun, ja joka auttaa yritystä pitämään kassan kilisemässä.


31.3.2021

Raine Westerholm / Director, IT & Operations


Saatavien osto - Modhi Finland Oy

  • Yritys myy erääntyneet laskut, joissa maksajana on kuluttaja, saatavien ostoon erikoistuneelle yritykselle, kuten Modhi Finland Oy:lle, rahoittaakseen omaa kassaansa
  • Myytäviä saatavia tulee olla useita – puhutaan saatavasalkuista. Yksittäistä laskua ei siis voi myydä.
  • Kiinnostuitko? Lue lisää ja ota yhteyttä: https://www.modhi.fi/palvelumme/saatavien-osto/
Modhi Forsiden
Markus spiske 5g Gcn2 P Rrtc unsplash